Projecten

 

 Restauratie en Reparatie

Omdat er door de Corona geen rondvaarten gedaan kunnen worden en ook Sinterklaas op een andere manier naar Nederland komt is dit een mooi moment om de grotere onderhoud en restauratie klussen aan te pakken. De stoomketel is dus nu als eerste aan de beurt. Het totale project wordt voor een deel gefinancierd door het Prins Bernhard Cultuur Fonds.

 

Update 20 december:

De ketel is onder toeziend oog van Lloyds afgeperst en goedgekeurd. We kunnen er weer even tegenaan.
Nu alles winterklaar maken en afwachten wat 2021 ons brengen gaat.

De bemanning van stoomsleepboot Jan de Sterke wenst alle vrienden, kennissen, sponsoren en volgers heel fijne dagen en gezond op weg naar 2021.

 

Update 16 november:

Het Mondriaan Fonds heeft ook het belang ingezien van het behoud van onze “Jan de Sterke” voor de toekomst. Ook zij dragen een leuk bedrag bij aan de restauratie.

Na de visuele ketelinspectie door Lloyds van met name de reparatie en de algehele toestand van de ketel.

en ook de appendages met de peilglazen zijn bekeken.

 

Nu de ketel klaarmaken voor afpersen begin volgende week.

 

Wordt vervolgt…

 

Update 31 oktober:

Tijd voor actie
Afgelopen week was het dan zover. De stoomsleepboot gesleept langszij de msb.Vliestroom naar Damen Shipyards in Hardinxveld-Giessendam. Daar wordt door van der Mark Ketelonderhoud het eerste deel van een algehele restauratie gedaan.

Onze Jan heeft een mooie rustige plaats gekregen.

Aansluitingen voor elektra, gas en water zijn onder handbereik.

Vervangen slibgatdeksels
In week 44 is van de Mark Ketelonderhoud met de werkzaamheden aan de ketel begonnen.

Het uitslijpen van de oude zittingen.

De nieuwe liggen klaar om ingelast te worden.

De slibgaten zijn weer netjes in de ketel gelast.

Appendages en leidingen
Ondertussen zijn onze vrijwilligers begonnen met het verwijderen van de overige appendages en leidingen.

Op deze 2 foto's een flens met bijbehorende bouten zoals het eruit ziet na 45 jaar.

Dat gezien hebbende is besloten om alles (het hele stoomcircuit) te demonteren en waar nodig aan te pakken.

Ondertussen hebben wij alle flenzen aan de ketel vrij gemaakt en de isolatie van de diverse stoomleidingen (ook de hoofd stoom) verwijdert in verband met checken conditie leidingen. Ziet er gelukkig niet slecht uit.
Overal hangen nieuwe bouten in de buurt die we gebruiken bij heropbouw. De ketel moet gedruktest worden. Er worden dan steken gezet tussen ketelflens en bijbehorende afsluiter. Daarna kunnen wij verder met opbouwen van de ketel en kan stoomsleepboot op dat punt weer jaren mee.

 

Wordt vervolgt…