Projecten
Restauratie en Reparatie
Omdat er
door de Corona geen rondvaarten gedaan kunnen worden en ook Sinterklaas op een
andere manier naar Nederland komt is dit een mooi moment om de grotere onderhoud
en restauratie klussen aan te pakken. De stoomketel is dus nu als eerste aan de
beurt. Het totale project wordt voor een deel gefinancierd door het Prins Bernhard
Cultuur Fonds.
Update 20 december:
De ketel is
onder toeziend oog van Lloyds afgeperst en goedgekeurd. We kunnen er
weer even tegenaan.
Nu alles winterklaar maken en afwachten wat 2021 ons brengen gaat.
De bemanning van stoomsleepboot Jan de Sterke wenst alle vrienden, kennissen,
sponsoren en volgers heel fijne dagen en gezond op weg naar 2021.
Update 16 november:
Het Mondriaan
Fonds heeft ook het belang ingezien van het behoud van onze
“Jan de Sterke” voor de toekomst. Ook zij dragen een leuk bedrag
bij aan de restauratie.
Na de
visuele ketelinspectie door Lloyds van met name de reparatie en de algehele
toestand van de ketel.
en ook de
appendages met de peilglazen zijn bekeken.
Nu de ketel
klaarmaken voor afpersen begin volgende week.
Wordt
vervolgt…
Update 31 oktober:
Tijd voor actie
Afgelopen
week was het dan zover. De stoomsleepboot gesleept langszij de msb.Vliestroom naar Damen Shipyards in Hardinxveld-Giessendam. Daar
wordt door van
der Mark Ketelonderhoud het eerste deel van een algehele restauratie
gedaan.
Onze Jan heeft
een mooie rustige plaats gekregen.
Aansluitingen
voor elektra, gas en water zijn onder handbereik.
Vervangen slibgatdeksels
In
week 44 is van de Mark Ketelonderhoud met de werkzaamheden aan de ketel
begonnen.
Het
uitslijpen van de oude zittingen.
De nieuwe
liggen klaar om ingelast te worden.
De slibgaten
zijn weer netjes in de ketel gelast.
Appendages en leidingen
Ondertussen
zijn onze vrijwilligers begonnen met het verwijderen van de overige appendages en
leidingen.
Op deze 2
foto's een flens met bijbehorende bouten zoals het eruit ziet na 45 jaar.
Dat gezien
hebbende is besloten om alles (het hele stoomcircuit) te demonteren en waar
nodig aan te pakken.
Ondertussen hebben
wij alle flenzen aan de ketel vrij gemaakt en de isolatie van de diverse
stoomleidingen (ook de hoofd stoom) verwijdert in verband met checken conditie
leidingen. Ziet er gelukkig niet slecht uit.
Overal hangen nieuwe bouten in de buurt die we gebruiken bij heropbouw. De
ketel moet gedruktest worden. Er worden dan steken
gezet tussen ketelflens en bijbehorende afsluiter. Daarna kunnen wij verder met
opbouwen van de ketel en kan stoomsleepboot op dat punt weer jaren mee.
Wordt
vervolgt…