Projecten

 

 Restauratie en Reparatie

 

Door het COVID-19 virus zijn alle evenementen in 2020 afgelast en blijft de boot noodgedwongen aan de kade. Dat geeft ons wel de tijd om restauratie en reparatie klussen te doen. Maar helaas, doordat er geen evenementen zijn is er ook geen inkomen. Omdat onze stoomsleepboot "Jan de Sterke" een Historisch Varend Monument is die voor de toekomst bewaard moet blijven, hebben wij het Prins Bernhard Cultuur Fonds om ondersteuning gevraagd en ook gekregen. Mede dankzij het aanbod van Damen Shipyards Hardinxveld-Giessendam en van der Mark Ketelreparatie in De Lier, die aangeboden hebben om tegen een vriendelijke prijs de reparaties uit te voeren gaan wij binnenkort van start met enkele van de meest urgente klussen.
Tegelijkertijd loopt ook nog de CrowdFunding voor het resterende deel van de restauratie.

 

Wat wij als eerste gaan aanpakken:

DE WATERBEUN
Deze bevindt zich in de machinekamer en is een hoge metalen kolom.


Via deze kolom, die een open verbinding heeft in de bodem van de sleepboot, wordt water geïnjecteerd bij reststoom uit de stoommachine en teruggevoerd naar de ketel. De waterstand binnen in de kolom is gelijk aan de waterlijn. De kolom is in het verleden al eens “gedubbeld” maar zoals de detailopname laat zien lekt deze weer langs de lasnaden.


Materiaal diktemeting laat diverse dunne plekken zien aan de achterzijde en voet van de kolom. Aan de kolom zitten diverse leiding-aansluitingen die overgezet moeten worden, terwijl de binnenzijde van een speciale cement-coating moet worden voorzien. Deze dringend noodzakelijke reparatie, waarvoor de boot uit het water moet, kan niet door eigen mensen gedaan worden. Hulp van een reparatiewerf met scheepshelling is een vereiste om een goede reparatie te krijgen.

HET BOVENLICHT MACHINEKAMER
Of zoals ook wel genoemd een "klapmuts" is een opbouw op de machinekamer en is in zeer slechte staat.


De opstaande wanden zijn dun en er zit aan stuurboordzijde zelfs een gat in. Ook de aansluiting aan het dek is dringend aan vernieuwing toe, als het regent loopt het water zo vanaf het dek in de machinekamer.

Deze beide reparaties worden uitgevoerd door Damen Shipyards in Hardinxveld-Giessendam en worden ook voor een deel financieel ondersteund door het Prins Bernhard Cultuur Fonds.

DE STOOMKETEL
De onderstaande foto laat het front van de stoomketel zien.


In detail ziet u een van de drie slibgatdeksels. Goed zichtbaar daarop is ook dat deze deksels leksporen vertonen.


Oorzaak is dat de zittingen niet meer vlak zijn. Met pakking is deze lekkage niet meer te verhelpen, nieuwe deksels en zittingen is de enige oplossing. De ketel is verder in prima conditie. Op deze deksels staat tijdens de vaart 10 Atm. druk. Voor laswerk aan de ketel is alleen een geautoriseerd bedrijf gemachtigd. Deze reparatie wordt door van der Mark Ketelreparatie uitgevoerd onder toezicht van onze vaste keuringsinstantie Lloyd’s Register.

DE ROOSTERBAREN
Deze vormen het rooster in de vuurgang en zijn inmiddels 14 jaar oud.


De ophanging van de roosterbaren breken nu vaak en heel gemakkelijk waardoor er gaten in het rooster ontstaan en de kolen niet op maar door het rooster vallen.


Door het vele stoken zijn deze speciale gietijzeren roosterbaren volledig uitgegloeid. Ook deze ketelreparaties worden deels ondersteund door het Prins Bernhard Cultuur Fonds.

WALSTROOM
Wij proberen in deze tijd van gedwongen stilliggen ook nog een verbeterde walstroom aansluiting in combinatie met goede accu's, laders en omvormer te realiseren.


Het plaatsen van een professionele schakelkast is daarbij noodzakelijk. De basis van het bestaande stroomnet dateert immers nog uit de tijd van toen. Een deel van de eventuele opbrengst van de CrowdFunding zal hieraan besteed gaan worden.